Συμβουλές

Ευερέθιστο έντερο, προβιοτικά και διατροφή φτωχή σε FODMAPs

Γνωρίζατε πως το σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου (IBS) επηρεάζει το 7-15% του γενικού πληθυσμού; Τα συμπτώματα του IBS συνήθως πυροδοτούνται σε περιόδους αυξημένου άγχους, μετά από γαστρεντερίτιδες ή με τη λήψη συγκεκριμένων τροφών.

Ποια είναι όμως η σχέση του IBS με το μικροβίωμα;

Ξέρουμε πλέον από πολλές μελέτες ότι:

α) Το έντερο αλληλεπιδρά με τον εγκέφαλο μέσω του πνευμονογαστρικού νεύρου, με χημικές ουσίες που παράγονται από τα φιλικά βακτήρια του εντέρου. Ο άξονας έντερο – εγκέφαλος είναι ένα σύστημα ανταλλαγής σημάτων μεταξύ του κεντρικού νευρικού, του νευρο-ενδοκρινικού, του εντερικού νευρικού συστήματος και του πνευμονογαστρικού νεύρου, με το εντερικό μικροβίωμα.

β) Στο έντερο εδράζεται ένα σημαντικό τμήμα του ανοσοποιητικού συστήματος και, μέσω των φιλικών βακτηρίων που το αποικίζουν, παίζει μεγάλο ρόλο στην ανοσολογική απόκριση του οργανισμού.

Έτσι εξηγείται γιατί συμπτώματα του IBS εκδηλώνονται σε συγκεκριμένες διαταραχές της εντερικής υγείας, όπως:

  • Ανισορροπία στο εντερικό μικροβίωμα του παχέος εντέρου και μη φυσιολογική κινητικότητα του εντέρου
  • Ανισορροπία στο μικροβίωμα του λεπτού εντέρου, διαρρέον έντερο και είσοδος τοξινών και μακρομορίων στην κυκλοφορία
  • Διαταραχή στην επικοινωνία μεταξύ εγκεφάλου και εντέρου
  • Αποδιοργάνωση του ανοσοποιητικού συστήματος του εντέρου

Η εντερική ισορροπία μπορεί να αποκατασταθεί με το κατάλληλο συμπλήρωμα προβιοτικών.

Τα αξιόπιστα προβιοτικά συμπληρώματα όπως τα 7 προβιοτικά προϊόντα της Flora, που διαθέτουν ζώντα και ενεργά φιλικά βακτήρια με δυνατότητα αποικισμού στις ανθρώπινες βλεννογόνους, μπορούν να εφοδιάσουν το έντερο με τα βακτήρια που πιθανώς λείπουν.

Τα στελέχη των  προβιοτικών βακτηρίων που περιέχονται στα 7 προβιοτικά προϊόντα της Flora, επαναφέρουν την ισορροπία του μικροβιώματος σε παχύ και λεπτό έντερο και:

– βοηθούν τη φυσιολογική κινητικότητα του εντέρου, αποτρέποντας διάρροιες /δυσκοιλιότητα

– συμβάλλουν στην αποκατάσταση της βλεννογόνου του λεπτού εντέρου και του διαρρέοντος εντέρου

– εκκρίνουν νευροδιαβιβαστές (GABA, όπως σεροτονίνη και ακετυλοχολίνη) που απορροφώνται στην κυκλοφορία του αίματος και στη συνέχεια μπορούν να επηρεάσουν το κεντρικό νευρικό μας σύστημα

– ενισχύουν την ανοσολογική λειτουργία

– «ζυμώνουν» τις ίνες μετατρέποντας τις σε λιπαρά οξέα βραχείας αλύσου που υποστηρίζουν την υγεία του παχέος εντέρου και έχουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες

Η σχέση του IBS με τη διατροφή

Η διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο όχι μόνο στην παθοφυσιολογία του συνδρόμου του ευερέθιστου εντέρου (IBS), αλλά και ως εργαλείο που βελτιώνει τα συμπτώματα και την ποιότητα ζωής. Τα αποτελέσματα της διατροφής προκύπτουν ως αποτέλεσμα αλληλεπίδρασης με τα βακτήρια του εντέρου και τα ενδοκρινικά κύτταρα του εντέρου. Η πυκνότητα των ενδοκρινικών κυττάρων του εντέρου είναι χαμηλή σε ασθενείς με IBS και πιστεύεται ότι αυτή η ανωμαλία είναι η άμεση αιτία των συμπτωμάτων που παρατηρούνται σε ασθενείς με IBS.

Μια δίαιτα χαμηλή σε FODMAPs και η αλλαγή του μικροβιώματος μέσω μεταμόσχευσης μικροβιώματος από κόπρανα ατόμου με υγιή μικροχλωρίδα (FMT), βελτιώνουν τα συμπτώματα IBS κι αποκαθιστούν τα ενδοκρινικά κύτταρα του εντέρου στο ίδιο επίπεδο που βρίσκονται σε υγιείς οργανισμούς. 1

Μελέτες δείχνουν ότι η έλλειψη βιταμίνης D, οι αδιάλυτες ίνες και η υψηλή σε FODMAPs διατροφή, επιτείνουν τα συμπτώματα του IBS. Αντίθετα, δεν υπάρχουν πειστικές ενδείξεις ότι οι ασθενείς με IBS πάσχουν από τροφική αλλεργία / δυσανεξία, ή από δυσανεξία στη γλουτένη (εκτός κι αν υφίσταται κοιλιοκάκη). Το συστατικό στο σιτάρι που προκαλεί τα συμπτώματα φαίνεται να είναι οι υδατάνθρακες. 2

 

Οι αδιάλυτες ίνες και η υψηλή σε FODMAPs διατροφή

Τα συμπτώματα του IBS μπορούν να προκληθούν από την κατανάλωση των FODMAPs και των αδιάλυτων ινών. Τα FODMAPs και οι αδιάλυτες ίνες αυξάνουν την ωσμωτική πίεση στον αυλό του παχέος εντέρου και παρέχουν ένα υπόστρωμα για βακτηριακή ζύμωση, με επακόλουθη παραγωγή αερίου, κοιλιακή διάταση και κοιλιακό άλγος ή δυσφορία. Η φτωχή διατροφή σε FODMAPs και αδιάλυτες ίνες μειώνει τα συμπτώματα και βελτιώνει την ποιότητα ζωής σε ασθενείς με IBS. Επιπλέον, μεταβάλλει ευνοϊκά το εντερικό μικροβίωμα και αποκαθιστά τις ανωμαλίες στα γαστρεντερικά ενδοκρινικά κύτταρα. Ατομική διατροφική καθοδήγηση για διατροφή φτωχή σε FODMAPs και αδιάλυτες ίνες σε συνδυασμό με πρόσληψη προβιοτικών και τακτική άσκηση συνιστάται για ασθενείς με IBS.2

 

Διατροφή φτωχή σε FODMAPs

Έρευνα έδειξε ότι οι ασθενείς που ακολούθησαν δίαιτα με χαμηλή περιεκτικότητα σε FODMAPs παρουσίασαν στατιστικά σημαντική μείωση του κοιλιακού πόνου και του φουσκώματος σε σύγκριση με εκείνους που ακολούθησαν την παραδοσιακή δίαιτα. Όσον αφορά τη συνοχή των κοπράνων, δεν υπήρχε σημαντική διαφορά μεταξύ των θεραπειών. Επίσης σημαντική μείωση του κοιλιακού πόνου και φουσκώματος αναφέρθηκαν από ασθενείς που ακολούθησαν δίαιτα φτωχή σε FODMAPs σε σύγκριση με εκείνους που ακολούθησαν δίαιτα πλούσια σε FODMAPs. 3

Όπως διαπιστώθηκε και από έρευνες του πανεπιστημίου Monash 5 ,  η δίαιτα FODMAPs αποτελεί μια πολύ αποτελεσματική θεραπευτική προσέγγιση σε ασθενείς µε σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου. Διαρκεί 4-6 εβδομάδες και ξεκινά με την πλήρη αφαίρεση από το διαιτολόγιο συγκεκριμένων τροφών που τις περιέχουν, ενώ σταδιακά επανεισάγονται σε αυξανόμενες ποσότητες, χωρίς πλέον να προκαλούν προβλήματα.

 

Τι είναι τα FODMAPS

Τα FODMAPs είναι μια ομάδα σακχάρων που δεν αφομοιώνονται πλήρως από το πεπτικό μας. Όταν τα FODMAPs φτάνουν στο λεπτό έντερο, κινούνται αργά, απορροφώντας νερό. Όταν περνούν στο παχύ έντερο, τα FODMAPs ζυμώνονται από τα βακτήρια του εντέρου, παράγοντας έτσι αέρια. Τα επιπλέον αέρια και το νερό αναγκάζουν το εντερικό τοίχωμα να τεντωθεί και να διογκωθεί. Επειδή τα άτομα με IBS έχουν πολύ ευαίσθητο έντερο, το «τέντωμα» του εντερικού τοιχώματος προκαλεί υπερβολική αίσθηση πόνου και δυσφορίας.

Τα FODMAPs περιλαμβάνουν υδατάνθρακες βραχείας αλύσου, υπάρχουν δε σε πολλά τρόφιμα και άλλα πρόσθετα. Είναι ζυμώσιμα: υποβάλλονται στη διαδικασία ζύμωσης των άπεπτων υδατανθράκων παράγοντας αέρια.

Ολιγοσακχαρίτες: Φρουκτάνες και γαλακτο-ολιγοσακχαρίτες  – βρίσκονται σε τροφές όπως σιτάρι, σίκαλη, κρεμμύδια, σκόρδο, λαχανικά και όσπρια.

Δισακχαρίτες : Λακτόζη – τη βρίσκουμε σε γαλακτοκομικά όπως γάλα, μαλακά τυριά και γιαούρτι.

Μονοσακχαρίτες: Φρουκτόζη – τη βρίσκουμε σε μέλι, μήλα, σιρόπι καλαμποκιού κλπ.

Πολυόλες: Σορβιτόλη και Μανιτόλη – βρίσκονται σε μερικά φρούτα και σε τεχνητά γλυκαντικά.

Δείτε μια πρόταση χαμηλή σε FODMAPs εδώ.

Βιταμίνη D

Τα ιατρικά ιστορικά δείχνουν ότι τα χαμηλά επίπεδα της βιταμίνης D σχετίζονται με τον κίνδυνο καρκίνου του παχέος εντέρου και εμπλέκονται με τις φλεγμονώδεις νόσους του εντέρου. Το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (IBS) είναι μια χρόνια, υποτροπιάζουσα, λειτουργική διαταραχή του εντέρου. Μια νέα βιβλιογραφία υποδηλώνει ότι η βιταμίνη D παίζει ίσως ρόλο στο IBS, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί ακόμα η έρευνα. Μέχρι σήμερα, έχουν δημοσιευτεί επτά μελέτες: τέσσερις μελέτες παρατήρησης και τρεις τυχαιοποιημένες, ελεγχόμενες με placebo δοκιμές. Όλες οι μελέτες παρατήρησης ανέφεραν ότι ένα σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού με IBS είχε ανεπάρκεια βιταμίνης D. Δύο μελέτες με  συμπλήρωση βιταμίνης D στη διατροφή, ανέφεραν βελτίωση στις βαθμολογίες σοβαρότητας των συμπτωμάτων IBS και στην ποιότητα ζωής. 4

Μπορείτε να αναζητήσετε κοντινό σημείο πώλησης, εισάγοντας τον ταχυδρομικό σας κώδικα ΕΔΩ. Πριν μεταβείτε στο σημείο, επικοινωνήστε μαζί του ώστε να βεβαιωθείτε για τη διαθεσιμότητα των προϊόντων. Επίσης, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας για σημεία πώλησης στο τηλ. 2310 449 441 ή με αποστολή e-mai στο info@medmelon.gr

 

 

1.(2019) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31394793/

2.(2015) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25880820/

3. (2017) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28846594/

4. (2018)  https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29367731/

5. https://www.monashfodmap.com/about-fodmap-and-ibs/

Ευερέθιστο έντερο, προβιοτικά και διατροφή φτωχή σε FODMAPs

ΣΧΕΤΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ

Σχετικά Νέα