Προϊόντα

Πρεβιοτικά, Προβιοτικά και μεταβιοτικά!

Τα προβιοτικά, αυτά τα μικροσκοπικά, ευεργετικά βακτήρια, συνεχίζουν να είναι μια από τις μεγαλύτερες τάσεις στα συμπληρώματα διατροφής –και όχι μόνο. Πλέον φαίνεται ότι εμφανίζονται σε πληθώρα προϊόντων και μορφών: γιαούρτια, αλείμματα, ροφήματα, φακελάκια, τσίχλες, κάψουλες κ.ά. Σίγουρα όμως, τα λειτουργικότερα σκευάσματα που εγγυώνται την πλήρη δραστικότητα, είναι τα συμπληρώματα που περιέχουν αποκλειστικά προβιοτικές καλλιέργειες και διατηρούνται σε ψυγείο. Σ’ αυτά ανήκει η σειρά προβιοτικών της Flora που περιέχουν ένα ευρύ φάσμα Lactobacilli και Bifidobacteria, με εγγυημένη ισχύ από την παρασκευή μέχρι και την ημερομηνία λήξης τους. Τα προβιοτικά που υπάρχουν σε μορφή γιαουρτιού, ροφήματος ή τσίχλας δε μπορούν καν να συγκριθούν με προϊόντα όπως τα προβιοτικά της Flora σε ότι αφορά την παροχή σταθερών, υψηλών ποσοτήτων προβιοτικών κυττάρων στο πεπτικό σύστημα.

Το πριν και το μετά των προβιοτικών

Μέρος του αυξανόμενου ενδιαφέροντος για τα προβιοτικά συμπληρώματα μπορεί να αποδοθεί στην έκρηξη της έρευνας της επιστημονικής κοινότητας και την αυξανόμενη συνειδητοποίηση των λειτουργιών στις οποίες συμμετέχουν για να υποστηρίξουν την πεπτική, ανοσοποιητική και συνολική υγεία μας. Όπως οι ταινίες με τους υπερήρωες, έχουν και τα προβιοτικά τα δικά τους prequels και sequels και αναφερόμαστε στα πρεβιοτικά και τα μεταβιοτικά. Με λίγα λόγια τα πρεβιοτικά τρέφουν και ευνοούν την ανάπτυξη των  φιλικών βακτηρίων στο έντερο μας, τα οποία με τη σειρά τους παράγουν τα μεταβιοτικά, χρήσιμες ουσίες για το μεταβολισμό, την υγεία του νευρικού συστήματος και την ανοσολογική λειτουργία.

Πρεβιοτικά και Μεταβιοτικά

Ως πρεβιοτικά ορίζονται κυρίως οι αμυλούχες τροφές με αδιάλυτες ίνες, τις οποίες χρησιμοποιούν τα προβιοτικά βακτήρια για ζυμώσεις εντός του πεπτικού μας συστήματος.  Ενδεικτικά αναφέρουμε φρούτα, λαχανικά και σιτηρά, και ειδικότερα μπανάνες, μήλα, αγκινάρες, γλυκοπατάτες, δημητριακά ολικής αλέσεως κ.λπ. Στα πρεβιοτικά περιλαμβάνονται επίσης πολυφαινόλες και φλαβανόλες που προέρχονται από κακάο ή τσάι  (υπέροχα νέα για τους λάτρεις της μαύρης σοκολάτας και του πράσινου τσαγιού). Τα πρεβιοτικά ευνοούν την ανάπτυξη των καλών βακτηρίων, συμπεριλαμβανομένων των προβιοτικών στελεχών Lactobacilli και Bifidobacteria, και έτσι βοηθούν στη μείωση των επιπέδων των παθογόνων βακτηρίων.

Τα μεταβιοτικά είναι οι ενώσεις που παράγουν τα προβιοτικά. Αυτά περιλαμβάνουν λιπαρά οξέα βραχείας αλυσίδας που δημιουργούνται μέσω της ζύμωσης των ινών, αλλά μπορούν επίσης να περιλαμβάνουν βιταμίνες, ένζυμα και νευροδιαβιβαστές όπως η σεροτονίνη, το GABA και η ντοπαμίνη. Πρακτικά, η κατανάλωση πρεβιοτικών τροφών και ταυτόχρονα η πρόσληψη ποιοτικών ψυχόμενων προβιοτικών αποτελούν τον  καλύτερο συνδυασμό για να εξασφαλίζουμε αφθονία μεταβιοτικών ενώσεων στο πεπτικό σύστημα.

Ο σπουδαίος ρόλος των Μεταβιοτικών

Τα μεταβιοτικά, όπως οι νευροδιαβιβαστές και τα λιπαρά οξέα βραχείας αλυσίδας (SCFAs),  φαίνεται να έχουν σημαντικές επιδράσεις στους κιρκάδιους ρυθμούς –το βιολογικό μας ρολόι. Αυτό σημαίνει ότι επηρεάζουν τη διάθεση, τον ύπνο και τον μεταβολισμό, αλλά και  τον κύκλο αίσθησης της πείνας. Ένα από τα καταπληκτικά πράγματα που προκύπτουν από την έρευνα σχετικά με τα πρεβιοτικά, τα προβιοτικά και τα μεταβιοτικά είναι ότι υπάρχει αυτός ο γιγαντιαίος βρόγχος ανατροφοδότησης και διάδρασης ανάμεσα στη διατροφή μας, τη μεταβολική μας υγεία, την ποιότητα και τη διάρκεια του ύπνου και τη συνολική μας διάθεση. Η ανισορροπία σε αυτές τις περιοχές συνεπάγεται ανισορροπία στο μικροβίωμά μας -στους πληθυσμούς των καλών βακτηρίων- και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε έναν φαύλο κύκλο επιδεινούμενων συνεπειών. Η κατάθλιψη, η παχυσαρκία, το μεταβολικό σύνδρομο, ο διαβήτης και η αϋπνία συσχετίζονται αιτιολογικά με την κατάσταση της υγείας του μικροβιώματός μας.

Ενδεικτικό παράδειγμα: Η αύξηση κατανάλωσης ινών, όπως η ινουλίνη από τη ρίζα κολλιτσίδας, οδηγεί σε αύξηση των Bifidobacteria, γεγονός που οδηγεί σε αύξηση των λιπαρών οξέων βραχείας αλυσίδας (SCFAs) όπως το βουτυρικό οξύ, το οποίο υποστηρίζει τη συνολική μεταβολική και ανοσολογική μας υγεία. Αποδεικνύεται ότι τα βακτήρια του πεπτικού έχουν τους δικούς τους καθημερινούς ρυθμούς, όπως και εμείς. Έτσι, οι διατροφικές συνήθειες, ο μεταβολισμός και οι συνήθειες ύπνου θα επηρεάσουν αυτούς και το αντίστροφο. Είμαστε κάπως σαν συγκάτοικοι.

Όταν διαταράσσονται οι κιρκάδιοι ρυθμοί μας

Ταξίδια και jet lag, εργασία με βάρδιες, ξενύχτια, κακές διατροφικές συνήθειες, όλα αυτά επηρεάζουν τους κιρκάδιους ρυθμούς του μικροβιώματός μας και την ικανότητά του να βοηθά στην πέψη των τροφών, να δημιουργεί SCFAs και να διατηρεί σταθερούς πληθυσμούς καλών βακτηρίων. Το μεταβολικό σύνδρομο, ο διαβήτης, η κατάθλιψη και η παχυσαρκία είναι υψηλότερα σε εργαζόμενους με βάρδιες και συχνότερα σε εργαζόμενους αεροπορικών εταιρειών λόγω jet lag. Η φλεγμονή από τη διαταραχή του εντερικού  μικροβιώματος και η ελαττωμένη μεταβιοτική παραγωγή αποτελούν μερικές από τις αιτίες για όλα τα παραπάνω.

Αντίθετα, η συμπλήρωση με μια προβιοτική φόρμουλα από ψυχόμενα προβιοτικά και παράλληλα η αύξηση της πρόσληψης ινών και πρεβιοτικών μπορεί να βοηθήσει στην εξισορρόπηση του μεταβολισμού μας, την ανακούφιση της αϋπνίας μας και τη βελτίωση της συνολικής μας διάθεσης. Καθώς όλα στην καθημερινότητα είναι ένας βρόγχος ανατροφοδότησης, μπορούμε ασφαλώς να τον επηρεάσουμε με τις θετικές επιλογές μας.

Παρατίθεται απόσπασμα από τα συμπεράσματα εκτεταμένης ιατρικής έρευνας σε αυτόν τον τομέα μελέτης:

«… Η διαταραχή στους κιρκάδιους ρυθμούς και η απώλεια ύπνου στον άνθρωπο σχετίζονται με τη δυσβίωση και οι προκύπτουσες ανισορροπίες του μικροβιώματος μπορούν να συμβάλουν στην εμφάνιση μεταβολικών ανισορροπιών. Η μείωση του χρόνου ύπνου ενός ατόμου ή οι διαταραχές του κιρκάδιου ρυθμού του ξενιστή θα οδηγήσουν -σαν φυσιολογική απόκριση στο άγχος- σε αλλαγή του φυσιολογικού εντερικού μικροβιώματος  του ξενιστή. Επιπλέον, αυτές οι αλλαγές θα προκαλέσουν φλεγμονώδεις αντιδράσεις στον ξενιστή, μεταβολικές διαταραχές και εξασθενημένη ανοσολογική λειτουργία. Αυτή η διαδικασία θα αλλάξει επίσης τον μεταβολισμό των νευροδιαβιβαστών και θα προκαλέσει δυσλειτουργία του νευρικού συστήματος. Στη συνέχεια, το άτομο θα αντιμετωπίσει προβλήματα ύπνου ή ψυχιατρικά συμπτώματα, τα οποία τελικά ξεκινούν έναν φαύλο κύκλο».

Φροντίζουμε τον εαυτό μας με τη λήψη προβιοτικών και φυτικών ινών

Επομένως, όταν αισθανόμαστε μεταβολικά νωθροί, άκεφοι ή κοιμόμαστε άσχημα, μπορούμε να βοηθήσουμε τον οργανισμό μας: συμπεριλαμβάνουμε περισσότερα πρεβιοτικά όπως φρούτα, λαχανικά και δημητριακά ολικής αλέσεως στη διατροφή. Αν δεν μπορούμε να καταναλώσουμε τα παραπάνω μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το μίγμα πράσινων βιολογικών υπερτροφών Beyond Greens, ως έναν εύκολο τρόπο για να πάρουμε 2 μερίδες φρουτολαχανικών.  Ταυτόχρονα, λαμβάνουμε ένα εξειδικευμένο προβιοτικό κατάλληλο για την κάθε ηλικία, από τη Flora. Αυτό φυσικά θα αυξήσει τη μεταβιοτική παραγωγή όλων αυτών των καλών μεταβολιτών που υποστηρίζουν την ισορροπία στους καθημερινούς μας ρυθμούς.

Robert Dadd

Μπορείτε να αναζητήσετε κοντινό σημείο πώλησης, εισάγοντας τον ταχυδρομικό σας κώδικα ΕΔΩ. Πριν μεταβείτε στο σημείο, επικοινωνήστε μαζί του ώστε να βεβαιωθείτε για τη διαθεσιμότητα των προϊόντων. Επίσης, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας για σημεία πώλησης στο τηλ. 2310 449 441 ή με αποστολή e-mai στο info@medmelon.gr

Πρεβιοτικά, Προβιοτικά και μεταβιοτικά!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ

Σχετικά Νέα